Адаптація до Нової української школи: як батькам і вчителям допомогти дитині (читати статтю)
Адаптація учнів 1-х, 5-х та 10-х класів
Початок навчання дитини в першому класі – відповідальний етап життєвого шляху дитини. До важливих змін у цей період можна віднести усе, що пов`язано із спілкуванням з оточуючими людьми. У період адаптації здобувачів освіти потрібно підтримувати як вчителям, так і батькам.Створеннясприятливогосередовища для адаптаціїдитини до систематичного навчаннязабезпечуватимеїйподальшийрозвиток, успішненавчання та виховання. Основною новацією у практицідіяльності 1-х класівзакладівзагальноїсередньоїосвіти є структуруваннязміступочатковоїосвіти на засадах інтегративногопідходу у навчанні.(https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/1-klas-nysh/nmo-923-dodatok.pdf)
Рекомендації батькам та педагогам:
— створення сприятливого психологічного клімату для дитини;
— роль самооцінки дитини в період адаптації до школи;
-формування інтересу до школи;
— урахування темпераменту дитини в перід адаптації;
— заохочення дитини не тільки за навчальні успіхи;
-розвиток самоконтролю і самооцінювання дитини (http://kgsm1.kiev.ua/to_teachers/)
Адаптація дитини до навчання в середній школі відбувається не одразу. Для учнів 5-го класу багато чого стає непізнанним: нові вчителі та форми навчання. Відвідуючи уроки у 5-му класі, ми побачили, що п`ятикласникам у школі цікаво: вони прагнуть бути активними , хочуть, щоб їх помітив новий учитель. Забезпечення наступності є однією з основних умов успішної адаптації молодших школярів до навчання в основній школі. Для втілення принципу наступності в навчально-виховному процесі, особливо в період адаптації до нових умов навчання в 5-му класі, батькам, учителям, адміністрації необхідно:
- враховувати індивідуальні вікові особливості школярів;
- створювати освітні ситуації, у яких дитина почувала б себе комфортно, не боячись розкривати світ власних емоцій;
- упроваджувати засоби стимулювання та заохочення дітей до пізнавальної діяльності;
- формувати навички самоконтролю та самооцінки.
- постійно підтримувати зв`язки з колегами з метою взаємодопомоги в роботі та обміну досвідом.( http://kgsm1.kiev.ua/to_teachers/)
Ознаки успішної адаптації:
- задоволення дитини процесом навчання;
- дитина легко справляється з програмою;
- ступінь самостійності дитини при виконанні нею навчальних завдань;
- задоволеність міжособистісними стосунками з однокласниками і вчителем.
Ознаки дезадаптації:
- стомлений зовнішній вигляд дитини;
- небажання дитини ділитися своїми враженнями про проведений день;
- прагнення відвернути увагу дорослих від шкільних подій, переключити увагу на інші теми;
- небажання виконувати домашні завдання;
- негативні характеристики на адресу школи, вчителя, однокласників.
Чим можна допомогти?
-безумовне прийняття дитини, незважаючи на ті невдачі з якими дитина може зіткнутися;
— створення умов для розвитку самостійності у поведінці дитини.
Консультативна робота
Робота з педагогами найчастіше проводиться у виглядігруповихконсультацій на семінарах. Консультації з учнями й батьками – індивідуально.
Робота з батьками
З боку батьківнеобхідноотриматизгоду на проведеннятренінгових та корекційних занять з їхдітьми. Психолог знайомитьбатьків з проблемами «особливих» дітей (гіперактивних, сором’язливих, тривожних) у віці 9 -10 років, пояснюєможливі причини такоїповедінки, даєрекомендації з наданнядопомогидитині.(http://rubizhne-school8.edukit.lg.ua/stranichka_psihologa/sistema_roboti_shkoli_z_adaptacii_pyatiklasnikiv/)
Корекційно-розвивальна робота
Критеріями ефективності цієї роботи виступають: зниження рівня тривожності, підвищення групової згуртованості, позитивна динаміка емоційного розвитку дитини, підвищення впевненості в собі і у своїх можливостях, формування у дітей позитивного ставлення до школи, вчителів та однокласників.
Дуже важливою для сучасного 10 класу є проблема адаптації до нового колективу. Специфіка адаптації 10-класників визначається особливостями віку та специфікою профільного навчання. Важливою соціальною потребою даного віку є потреба пошукової активності, самовизначення, вибудовування життєвих перспектив. Необхідним етапом в розробці рекомендацій із прогнозування успішності навчання, професійного становлення є вивчення процесу адаптації до певної діяльності.